Tuesday, April 9, 2013

JANGAN SILAP MEMILIH PROGRAM



Kesilapan memilih program pengajian  yang bersesuaian dengan keputusan peperiksaan ketika mengisi borang Unit Pusat Universiti (UPU) secara online menyebabkan ramai yang tidak terpilih untuk melanjutkan pengajian mereka ke Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA). Sikap suka ikut kawan selain cenderung memohon program yang popular atau kompetitif di IPTA sekalipun memiliki kelayakan yang rendah serta tidak memenuhi syarat khas yang ditetapkan oleh institusi berkaitan turut dikatakan mempengaruhi kegagalan.

Calon lepasan SPM terutamanya seharusnya bijak memilih program yang bersesuaian dengan kelayakan mereka jika ingin merebut tempat di IPTA. Ini kerana ramai calon kurang meneliti syarat khas sesuatu program yang ditetapkan bagi pengajian yang dipohon melalui e-panduan yang disediakan oleh Bahagian Pengurusan Kemasukan Pelajardi Jabatan Pengajian Tinggi. Calon ternyata lebih cenderong memilih program mengikut sesuka hati mereka meyebabkan ada yang tidak dapat tawaran kerana tidak memenuhi syarat am yang telah ditetapkan. Selain itu calon juga mungkin kurang mendapatmaklumat yang tepat dan terkini daripadaguru bimbingan dan kaunselingberhubung dasar serta prosedur untuk permohonan ke IPTA.

Semua ini adalah faktor yang seringkali mempengaruhi dalam membuat pilihan jurusan di IPT kelak. Kehendak, Keupayaan dan Minat. Dan apakah penyelesaian kepada perkara ini. Bagaimana mahu membuat keputusan dan pilihan yang tepat? Jawapannya terletak dalam diri anda sendiri. Tepuk dada tanya selera. Mengikut kehendak peribadi, ibubapa atau pasaran? Memanipulasi keupayaan diri yang dianugerahkan atau meneruskan minat pada sesuatu perkara? Walau apapun jurusan yang dipilih, diploma itu akan kekal menjadi 'Hanya Sekeping Kertas' jika ianya tidak diisi dan dicoret dengan sempurna.



0 comments:

Post a Comment